9 Haz 2013

VOKAL HİJYEN

Etkili bir ses tedavisi için; VOKAL HİJYEN ŞARTTTIR.
  • Sesin kötü ve yanlış kullanımına yol açan davranışların ve hastaların içinde bulunduğu ortam saptanmalıdır.
  • Kötü ses alışkanlıklarının oluşumu düzenli olarak azaltılmalıdır.

Vokal kord nodüllerinde ses terapi teknikleri ilk seçenek tedavi olarak önerilmektedir .

Operasyon planlanan hastalarda dahi operasyon öncesi 4-6 hafta ses terapisi verilmesi önerilmektedir
Mc Crory ve arkadaşlarının yaptığı çalışmada vokal kord nodülü tedavisinde ses terapisinin klinik olarak %70’den fazla oranda başarılı olduğunu ve terapi sonrası % 80 hastanın normal fonatuar fonksiyonlarına sahip olduklarını bildirmiştir.
Kazunori Mori 259 hastada 25 yıl süren takip ve tedavinin sonucunda, hastaların %57’sinde prepubertal dönemde, %87’sinde postpubertal dönemde iyileşme olduğunu bildirmiştir.
 Cerrahi tedavinin çocuk hastalarda kesinlikle kullanılmaması ve tek tedavi yöntemi olarak ses terapi tekniklerinin kullanılması önerilmektedir. Ayrıca çocuk hastalarda mutlaka psikiyatrik rehabilitasyon, ses terapisine eklenmelidir. Çocuklarda cerrahi tedavi için pubertenin beklenilmesi önerilmektedir . Vokal kord nodüllerinin tedavisinde ses terapi tekniklerinin etkinliği, bugün artık tartışılmaz olmuştur. Uygulanacak tedavi teknikleri hastadan hastaya değişiklik göstermektedir. Vokal kord nodüllerinde ses terapi tekniklerinin kullanılmasının amacı; Larenksi daha gevşek bir duruma getirmek ve sonrasında sesin eforsuz olarak kullanımını sağlamaktır. Bu nedenle tüm hastaların mesleki özelliklerinin ortaya konulması, sigara kullanımı, larengofarengeal reflü varlığı, kişinin psikojenik durumu gibi predispozan faktörlerin mutlaka göz önünde bulundurulması gerekmektedir
.

12 Şub 2013

ÖZGÜL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ İŞİTSEL VE DOKUNSAL ALGI BOZUKLUKLARI

ÖZGÜL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ

İşitsel Algı Bozuklukları: Duyulan sesleri yanlış algılayabilir. Benzer sesler arasındaki farkı ayırt etmeye bağlı güçlüğü olan çocuklar sesleri birbirine karıştırabilirler. Örneğin; soba yerine sopa, kova yerine kafa, bavul yerine davul gibi.
İşitsel Figür-Zemin ayırt etme güçlüğü: Aynı anda işitilen farklı seslerden birine odaklanma güçlüğü olarak tarif edilen bu sorunda çocuk farklı seslerin figür-zemin ayırımını yapmakta güçlük çekebilir. Örneğin; TV seyrederken kendisine seslenince bakmaz, işitmiyormuş gibi görünürler. Yine TV seyrederken duydukları kapı ya da telefon sesinin bulundukları mekandan mı yoksa TV’den mi geldiğini ayıt edemezler.İşitsel algıda kopukluk (auditory lag) ardarda söylenen mesajların bir kısmını kaçırabilirler, algılayamazlar. Örneğin; odana git, arkadaşına telefon edip ödevlerini al ve kitaplarınla birlikte buraya gel denildiğinde bu mesajın bir kısmını duyar yerine getirir, diğerlerini duymaz. Uzun komutlar verildiğinde bir kısmını yapamayabilir.

Dokunsal Algı Bozuklukları: Dokunsal algı sorunu olan çocuklar gözleri kapalıyken dokunma duyusu yardımıyla nesneleri tanımlayamaz. Örneğin; eline verilen oyuncağın ne olduğunu anlayamaz, avucuna yazılan sayı ve yazıyı tanımlamakta güçlük çeker.