22 Ara 2021

Ses Telleri Vokal Kord Bozuklukları

 ♦️♦️ Kişilerin iletişim kurması için gerekli olan en mühim şey, sestir. Ses telleri, kişilerin ses çıkarmalarını sağlayan, ana organlardır. Seste ortaya çıkan bozulma ve farklılıklar, iş hayatından özel hayata dek, her alan için olumsuz etkilere sebep olmaktadır.

🔴Yanlış ses kullanma alışkanlığı, ses telleri üzerinde nodül adı verilen ve ses kısıklığına neden olan küçük şişliklerin ortaya çıkmasına neden olur. 

🟢 Ses tellerinin birbirlerine sürekli normalden fazla kuvvetle çarpmasına bağlı olarak gelişen nodüller, ses terapisi ile ses kullanma alışkanlığı düzeltilmediği sürece kendiliğinden kaybolmazlar. 

🟡Aşırı bağırmayı takiben gelişen akut larenjit sırasında ses teli içine küçük kanamalar meydana gelebilir; bu aşamada ses dinlendirilmediği taktirde bu kanama polip adı verilen tek taraflı ses teli şişliklerine dönüşebilir ve sürekli ses kısıklığı nedeni olur.

Nodüller Ve Polipler Nasıl Teşhis Edilir?

♦️2 ila 3 hafta boyunca Birden fazla veya sürekli kısık ses şikayeti olmuşsa, mutlaka muayeneden geçmelisiniz. Bu muayeneler Kapsamlı ses değerlendirmeleri (VİDEOLARİNGOSTROBOSKOPİ)içermelidir. 

♦️Ses teli nodülleri en iyi şekilde bir SES Bozukluğu Uzmanı tarafından , ses hijyeninin sağlanması ve SES terapisi ile tedavi edilirler. Hastaların %90’ ondan  fazlasında ses terapisi ile nodüller kaybolur. Ses terapisinin başarılı olmadığı hastalarda mikrolarengeal cerrahi ile lezyonlar çıkarılabilir. 


🔻Ses Telleri ve Bozuklukları🔻

 ORGANİK ve FONKSİYONEL SES KISIKLIĞI nedenleri 

🟥Organik Ses Kısıklığı Nedenleri

a) İnfeksiyöz Enflamatuar:

• Akut viral larenjit

• Bakteriyel trakeit/larenjit

• Larengotrakeobronşit

b) Non-infeksiyöz Enflamatuar:

• Larengofarengeal reflü

• Sigara irritasyonu

• Kronik öksürük

c) Travma (dıştan gırtlağa gelen travma

d) Tümörler

• İyi huylu olanlar (kistler, ses teli polipleri, papillomlar, kondromlar, lipom, hemanjioma, nörofibrom)

• Kötü huylu olanlar (kanserler)

e) Sistemik:

• Hormonal bozukluklar (hipotiroidi, virulizasyon)

• Hastalıklar (romatoid artrit, sistemik lupus eritematosus, sarkoidoz, Wegener granülomatozu, tüberküloz, sifiliz, amiloidoz, pemfigus)

f) Nörolojik:

• Santral lezyonlar (kanamalar, kafa travması, multiple skleroz, nöral tümörler, Guillain Barre Sendromu)

• Periferik lezyonlar (tümörler, cerrahi; özellikle tiroid ve kardiyovasküler cerrahi, kardiyak ve nöromüsküler hastalıklar; aort anevrizması, myastenia gravis, spastik disfoni)

🟥Fonksiyonel Ses Kısıklığı Nedenleri

a) Psikojenik Disfoni (histerik afonisi)

b) Habitüel Disfoni

c) Ventriküler Disfoni

.


#sesterapisi #sesterapisti #sesbozuklukları #sesbozukluğu 





Parmak Emme ve Sonuçları & Konuşma Bozukluğu

 👍🏼PARMAK Emme alışkanlığı ilk 1.5 yıl normal olmakla birlikte, 2 yaşın sonunda kaybolur.

👍🏼 Parmak emme davranışına hemen hemen bebeklerin tümünde rastlamak mümkündür.

👍🏼 Ancak 3 yaşın sonlarına geldiği halde, parmak emme davranışına devam eden çocuklarla ilgilenmek gereklidir. 

‼️Parmak emme davranışı psikolojik sorun ve gerginliklerin bir sonucu olarak gelişebilir. 

‼️Parmak emme davranışı karşısında anne-babanın yapacağı en sağlıklı yaklaşım, çocuğa alıştığı parmak emme davranışından aldığı hazdan daha güçlü ve eğlendirici, özellikle çocuğun ellerini kullanarak ilgileneceği bazı etkinlikler vermek olabilir.

‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️

☝️ Çocuklarda parmak emme 3  yaşın sonlarına doğru halen devam ederse  henüz gelişmekte olan kas ve kemik yapıları üzerine basınç uygulayarak dişlerin yer değiştirmesine yol açar.

☝️Parmak emme alışkanlığı uzun süre devam ettiğinde AÇIK KAPANIŞ denilen, üst ön dişlerin alt ön dişleri yeterince örtmediği durum ortaya çıkar.Ayrıca;

☝️Üst dişlerde protrüzyon

☝️Alt dişlerde retrüzyon

☝️Düşük ve ileri dil

☝️Kısa ve Hipotonik üst dudak

☝️Yetersiz dudak kapanması

☝️Yanak kas tonusunda değişiklikler oluşur. 

‼️‼️Eğer bu dönemde  parmak emme terk edilmezse AĞIZ ve DAMAK bölgesindeki bozukluklar kalıcı hale gelir.

⬇️‼️⬇️‼️⬇️‼️⬇️‼️⬇️‼️

Sonuç olarak Yapısal  Değişikliklere bağlı KONUŞMA BOZUKLUKLARININ ortaya çıkması kaçınılmazdır. 

Ody.Konuşma ve Ses Bozuklukları Uzmanı Pelin Kişioğlu Kalan


5N1K Anlama Hiyerarşisi

 ✔️💬Okuduklarımızı ya da gördüklerimizi  daha iyi anlayabilmek için bazı soruları cümle ya da metne yöneltiriz. 

✔️💬Yöneltmiş olduğumuz bu sorulara ise 5N 1K denmektedir.


✔️💬5N1K soruları İle çocuklarımızın kim, ne,nerede, ne zaman, nasıl, neden gibi temel mantıksal sorgulama yeteneklerinin geliştirilmesi, durum tespiti, analizi ve sonuc çıkarma gibi süreçleri kavraması ve muhakeme yeteneklerinin geliştirilmesi hedeflenir.


5N1K:

⭐️5N; Bu sorular, “nasıl”, “ne”, “nerede” “neden “ne zaman” ile ilgili soruları kapsar. 

⭐️1K; bu soruların “kim” hakkında olduğunun sorgusudur;

 

* Ne Zaman?

* Niçin?

* Nasıl?

* Nerede?

* Kim?

* Ne?


🔻💬KİM sorusu ile olayın öznesini, 

🔻💬NE sorusu ile nesnesini,

🔻💬NE ZAMAN sorusu ile olayın zaman zarfını, 

🔻💬NEREDE sorusu ile eylemin gerçekleştiği yeri 

🔻💬NASIL ve NEDEN soruları ile de olayın muhakemesi yaptırılır. 


🚩🚩Bu çalışmada SOMUTTAN ➡️soyuta, KOLAYDAN ➡️zora bir sıra takip edilir. 

Bu sıralama⬇️

“ ANLAMA HİYERARŞİSİ” dir.

Ody.Konuşma ve Ses Bozukluğu Uzmanı Pelin Kişioğlu Kalan


@pelinkisioglukalan_dil_konusma @dilkonusmaterapisidiadil @konusma_ses_terapi_ankara 


Konuşma Ankara konuşma dil konuşma terapisi


Kekemelikte Öneriler

 ‼️AKICI KONUŞMA BOZUKLUĞU olan bireylerde , Klinik ortamda kazanılan akıcı konuşma şeklinin  günlük yaşamda da desteklenmesi ve kullanılabilmesi için:

 ‼️ÖNERİLER‼️

1. Akıcı Konuşma Bozukluğu olan bireye konuşmadan önce derin bir nefes al, önce söyleyeceklerini düşün, sonra konuş dememek,

2. Söyleyeceği kelimeleri ve cümleleri tamamlamamak,

3. Konuşmasına müdahale etmemek, “Yavaşla”, “Nefes al” ya da “Sakin konuş” dememek,

4. Takıldığı zaman takılma yaşadı diye konuyu değiştirmemek,

5. Endişe, kaygı, utanç gibi akıcı konuşma bozukluğunu arttıracak duygu durum değişikliklerine neden olabilecek ortamları oluşturmamak,

6. Sabırla dinlemek, yavaş ve açık bir şekilde konuşmak,

7. ‘’ Düşün de konuş, heyecanlanma’’ gibi telkinlerde bulunmamak,

8. Konuşurken onu, dikkatinizi dağıtmadan, ilginizi tam olarak yönlendirerek dinlemek,

9. Yoğun ve meşgul olduğunuz zamanlarda, dikkatinizi tam olarak vermeden dinlemek yerine ,işinizi bitirinceye kadar beklemesi gerektiğini ve işiniz bittiğinde onu dikkatli bir şekilde dinleyeceğinizi izah etmek,

10. Onu dinlerken takıldığı zamanlarda göz iletişimini kesmemek, devam ettirmek,

11. Aceleci olmamak ve kusursuz konuşması için kelimeleri “Yanlış söylüyorsun!” şeklinde  düzeltmemek,

12. “Dur ve tekrar dene” gibi müdahale edici ve düzeltici söylemlerden özellikle kaçınmaya özen göstermek,

13. Bireyin  yanında başkalarıyla bu konuyu konuşmamak,

14. Konuşması hakkında  yorum, eleştiri, öneri ve düzeltmelere maruz bırakmamak

15. Endişeli ve kaygılı gözlerle bakmamak,

16. Akıcı olmayan konuşma nedeniyle suçlamamak, cezalandırmamak,

17. Eşlik edebilecek depresyon, kaygı bozukluklarını mutlaka okulun PDR Servisine bildirmek,

18. NORMAL DİSİPLİN KURALLARINI UYGULAMAK... Disiplin, akıcı konuşma bozukluğu olan ya da olmayan çocuklar arasında bir ayrım yaratmaz. Olması gereken kurallar her çocuk için aynı derecede geçerli ve gereklidir.


ODY. KONUŞMA VE SES BOZUKLUĞU UZMANI

PELİN KİŞİOĞLU KALAN

#odyolojivekonuşmabozukluğu #dilvekonuşmabozuklukları #fonolojikbozukluk 

 #afazi #dilkonuşmaterapisi #dilkonuşmabozuklukları #akıcıkonuşmabozukluğu #konuşmaterapisiankara #kekemelikterapisi #artikülasyonterapisi #konusmabozuklugu #






İşitsel Öğrenme

👂🏼İŞİTSEL ÖĞRENME 
🚩Dinleyerek, tartışarak ve sık sık iletişim kurarak öğrenmenin baskın olduğu öğrenme biçimidir. 
🚩Seminerler, ses kayıtları, müzik veya benzeri ses öğeleri işitsel öğrenme stiline hakim insanlara daha fazla hitap eder.

👂🏼İşitseller, kendilerine eşlik edecek bir çalışma arkadaşı olduğunda daha etkin öğrenirler.
👂🏼Okuma ve dinleme sırasında ses kaydı alıp tekrar dinlediklerinde, bilgileri etkin bir şekilde hafızalarına kayıt edebilirler.
👂🏼Sesli okuma yöntemi, işitseller için daha verimlidir.
👂🏼Önemli başlıkları veya önemli kısımları daha yüksek sesle okuyarak öğrenme sürecini hızlandırabilirler.
👂🏼Anlatılanları dinledikten sonra tekrar hatırlamak istediklerinde öğreticinin anlatım tarzıyla tekrar etmeleri etkili olur.

Ody.Konuşma ve Ses Bozukluğu Uzmanı Pelin Kişioğlu Kalan
.

.

.

.

.

.

#dilvekonuşmabozuklukları #otizmdilkonuşma 
 #dizartri #dilkonuşmabozuklukları #konuşmaterapistiankara #konuşmaterapisiankara #onlinekonuşmaterapisi #artikülasyonterapisi #konusmabozuklugu #dilkonusmaterapisi #ankaradilkonuşma#gecikmişkonuşma #afazi#sesterapisti #akıcıkonuşmabozuklugu #dilterapisti #konuşmabozukluklarıuzmanı #konuşmabozuklukları #kekemeliktedavisi #fonolojikbozukluk #ankarakonuşmaterapisi #uzmanodyolog #afaziterapisi #artikülasyonbozukluğu#kekemelikterapisi #çocuğumkonuşmuyor #ankaradilvekonusmaterapisi #sesbozuklukları #geçkonuşma


 

Görsel Öğrenme


 👀GÖRSEL ÖĞRENME 


🚩Görerek, gözlem yaparak ve okuyarak öğrenmenin baskın olduğu öğrenme biçimidir. 

🚩Görsel tablolar, renkli bloklar, çeşitli görsel kompozisyonlar görsel öğrenme stiline hakim insanlara daha fazla hitap eder.

👁Görsel öğrenme biçimine yatkın kişiler ders esnasında not aldıklarında konuyu daha rahat öğrenip hafızalarında kalıcı kılabilirler.

👁Özetler ve önemli notlar şeklinde çalışmaları verimli olur.

👁Önemli gördükleri bölümleri renkli kalemlerle işaretlediklerinde daha rahat öğrenirler.

👁Bir problemi çözerken, çözüm aşamaları hakkında notlar alabilirler. Bu sayede keşfettikleri yöntemleri de kalıcı kılabilirler.

👁Şemalardan, sembollerden, şekillerden ve grafiklerden yardım alarak çalışmaları etkili olur.


Ody.Konuşma ve Ses Bozukluğu Uzmanı Pelin Kişioğlu Kalan

.


.


.


.


.


.


#dilvekonuşmabozuklukları #otizmdilkonuşma 

 #dizartri #dilkonuşmabozuklukları #konuşmaterapistiankara #konuşmaterapisiankara #onlinekonuşmaterapisi #artikülasyonterapisi #konusmabozuklugu #dilkonusmaterapisi #ankaradilkonuşma#gecikmişkonuşma #afazi#sesterapisti #akıcıkonuşmabozuklugu #dilterapisti #konuşmabozukluklarıuzmanı #konuşmabozuklukları #kekemeliktedavisi #fonolojikbozukluk #ankarakonuşmaterapisi #uzmanodyolog #afaziterapisi #artikülasyonbozukluğu#kekemelikterapisi #çocuğumkonuşmuyor #ankaradilvekonusmaterapisi #sesbozuklukları #geçkonuşma

Kinestetik Öğrenme

 👋DOKUNSAL ÖĞRENME (Kinestetik)

🚩Uygulayarak, dokunarak veya bizzat sürece dahil olarak öğrenmenin baskın olduğu öğrenme stilidir. 

🚩Deneyler, fiziksel araç gereçler, uygulama projeleri dokunsal öğrenme biçimine hakim insanlara (kinestetiklere) daha fazla hitap eder.


👋Normal şartlarda öğrencilerin masa başında ve düzenli bir ortamda çalışmaları tavsiye edilirken kinestetikler için biraz daha esnek davranılması önerilir.

👋Hareket olarak çok fazla kısıtlanmaktan hoşlanmadıkları için ders çalışma esnasında hareket etmelerine müsaade edilirse daha verimli olur. Örneğin, okuması gereken bir metni odada dolaşarak okumasında bir sakınca görülmez.

👋Gezerek, görerek, katılım sağlayarak öğrenmelerine imkan tanımak gerekir.

👋Bir işle meşgul olurken bile küçük eşyalarla oynamayı sevdikleri için eğitici materyallerle (oyun hamuru, yapboz vb) desteklenmeleri faydalı olur.

👋Bol bol deney yapmaya teşvik edilirse ve imkan verilirse dokunsallar (kinestetikler) oldukça iyi öğrenirler.


Ody.Konuşma ve Ses Bozukluğu Uzmanı Pelin Kişioğlu Kalan


.


.


.


.


.


#odyolojivekonuşmabozukluğu

#konuşmaterapisi #konuşmabozukluğu #dilkonuşmaterapisi #dilkonuşmabozuklukları #artikülasyonbozuklugu #kekemelikterapisi#ankarakonuşmaterapisi#seskonuşmabozukluğu#dizartri#apraksi#afazi#gecikmişkonuşma #geçkonuşma

#artikülasyonterapisi #ankaradilkonuşmaterapisi #ankaradilkonuşmaterapisti #afaziterapisi #akıcıkonusma #ankaragecikmişkonuşma #ankaraotizm #konuşmabozukluklarıuzmanı #ankarakekemeliktedavisi  #onlinekonuşmaterapisi #dilkonuşma 

#dilvekonuşmabozuklukları #dilvekonuşmabozuklukları #fonolojikbozukluk #gecikmişdil #konuşmaterapistiankara #çocuğumkonuşmuyor


Öğrenme Şekilleri



 🎯Herkes Öğrenebilir🎯

 Çözüm 🎯Öğrenme ve Problem Çözme Becerilerini Geliştirmektir🎯

ÖĞRENME ŞEKİLLERİ

🔑🎯Her  birey farklı yöntemlerle bilgiye ulaşır ve bilgiyi kayıt etme tarzına sahiptir. 

🔑🎯Öğrenme modelleri benimsendiğinde eğitimde verimlilik artırılabilir.

🔑🎯Her bireyin kendine özel güçlü yanları vardır.

🔑🎯Öğrenme şekilleri göz önünde bulundurularak çeşitlendirilen öğretim biçimleri eğitimde başarıyı sağlar.


Ody.Konuşma ve Ses Bozukluğu Uzmanı Pelin Kişioğlu Kalan


.

.


.


.


.


.


#odyolojivekonuşmabozukluğu #dilvekonuşmabozuklukları #otizmdilkonuşma 

 #afazi #dilkonuşmaterapisi #dilkonuşmabozuklukları #konuşmaterapistiankara #konuşmaterapisiankara #onlinekonuşmaterapisi #artikülasyonterapisi #konusmabozuklugu #dilkonusmaterapisi #ankaradilkonuşma#gecikmişkonuşma #çocuğumkonuşmuyor #disleksieğitimi #akıcıkonuşmabozuklugu #geçkonuşma #dilterapisti #konuşmabozukluklarıuzmanı #konuşmabozuklukları #kekemeliktedavisi #fonolojikbozukluk #ankarakonuşmaterapisi #uzmanodyolog #afaziterapisi #artikülasyonbozukluğu#ankaradilvekonusmaterapisi #kekemelikterapisi