27 Nis 2021

FONOLOJİK Farkındalık

 


https://www.instagram.com/p/COKEPs_jJrt/?igshid=1dz27ntn32tdc


⛔️⛔️FONOLOJİK Farkındalık Öğretimi

⚠️* Cümledeki kelimeleri sayma – örnek : Bu cümlede kaç kelime vardır? Annem bugün pasta yaptı. (4)

⚠️* Kafiyeli kelimeleri anlama – örnek : Bu kelimeler kafiyeli midir? “Şeker , Teker” (evet). Bu kelimeler kafiyeli midir? “ Sakız, Dolap”, (hayır)

⚠️* Kafiyeli kelimeler üretme – örnek: “ Banka” ile kafiyeli bir kelime söyler misin? (Şapka)

⚠️* Bileşik Kelime oluşturma – örnek: “buz” ve “dolabı” kelimelerini birleştirirsen nasıl bir kelime elde edersin? (Buzdolabı)

⚠️* Kelime oluşturmak için heceleri kombinleme –. örnek: “Ben şimdi yavaşça bir kelime söyleyeceğim, sen söylediğimi bir  kelime oluşturmak için hızlıca tekrarlar mısın?  ba-lık-çı(balıkçı)

⚠️* Kelimelerdeki heceleri sayma – örnek: “ masa “ kelimesinde kaç tane hece duyuyorsun? (2)

⚠️* Kelimedeki heceleri düşürme – örnek: “ Gökkuşağı” kelimesini - “gök”olmadan söyleyebilir misin? (kuşağı)

⚠️* Kelimelere heceler ekleme – örnek: “ su” kelimesinin sonuna “sam ” eklersen ne kelimesi oluşur? (su )? (susam) 

Ody.Konuşma ve Ses Bozukluğu Uzmanı Pelin Kişioğlu Kalan

.

#fonolojikbozukluk #fonolojikfarkındalık

#odyolojivekonuşmabozukluğu #ankarakonuşmaterapisi 

#konuşmaterapisi #konuşmabozukluğu #dilkonuşmaterapisi #dilkonuşmabozuklukları #konuşmaterapisti #onlinekonuşmaterapisi #artikülasyonterapisi #konusmabozuklugu #dilkonusmaterapisi 

FONETİK Farkındalık Öğretimi


https://www.instagram.com/p/COKE0HvDYuE/?igshid=1em906w9b1stm


 ⛔️⛔️FONETİK Farkındalık Öğretimi 

❣️* Kelimenin başındaki, sonundaki, ortasındaki sesleri belirleme – örnek: “küp” kelimesinin sonunda hangi ses vardır? (/p/)

❣️* Kelimeler oluşturmak için sesleri harmanlama –  Örnek: Şimdi bir kelimeyi yavaşça söyleyeceğim. Bu sesleri bir araya getirerek bildiğin bir kelime oluşturur musun? /d/-/i/-/ş/ (diş)

❣️* Kelimedeki sesleri sayma – örnek:? “Balık” kelimesinde kaç tane ses duyuyorsun (5)

❣️* Benzer sesleri bulma – örnek:  3 kelime söyleyeceğim. Hangi 2 kelime aynı sesle başlar? baş, bal, göz (baş, bal)

❣️* Seslerin kelimede hangi pozisyonda olduğunu. – örnek: /m/ sesini “ emzik” kelimesinin neresinde duyuyorsun? Başta mı ? Ortada mı? Sonda mı? (Ortada)

❣️* Kelimeden ses düşürme –  örnek: “Bit” kelimesinden /b/ sesini düşürürsen ne elde edersin? (it)

❣️* Kelimedeki sesleri değiştirme – örnek: “sal” kelimesinin başındaki /s/ sesinin yerine /d/ sesini koyarsan hangi kelime oluşur? (dal)

Ody.Konuşma ve Ses Bozukluğu Uzmanı Pelin Kişioğlu Kalan

.


.

#fonolojikbozukluk #fonolojikfarkındalık

#odyolojivekonuşmabozukluğu #fonetikfarkındalık #ankarakonuşmaterapisi 

#konuşmaterapisi #fonetikfarkındalık #dilkonuşmaterapisi #dilkonuşmabozuklukları 

FONOLOJİK Farkındalık Nedir?

 


https://www.instagram.com/p/COKF2Sbj5vk/?igshid=36uqmxtlez58
























✅FONOLOJİK Farkındalık Nedir?

1. Cümlelerin sözcüklerden meydana geldiğinin, 

2. Sözcüklerin uyaklı olabileceğinin,

3. Sözcüklerin aynı sesle başlayabileceğinin,

4. Sözcüklerin aynı sesle bitebileceğinin,

5. Sözcüklerin ortasında aynı sesin olabileceğinin, 

6. Sözcüklerin hecelere ayrılabileceğinin,

7. Sözcüklerin ilk ve son sese ayrılabileceğinin,

8. Sözcüklerin tek tek seslere ayrılabileceğinin,

9. Sözcüklerden sesler çıkarıldığında yeni sözcükler olacağının, 

10.Sözcükler yapmak için sesleri harmanlayabileceğinin, 11.Sözcükleri seslere ayırabilmenin farkına varmadır.


✅FONEMİK Farkındalık Nedir?

Fonemik farkındalık fonemi(ses) algılayabilmektir. İşitsel olarak sesleri duyabilme ve kontrol edebilme becerisidir, Fonolojik farkındalığın bir parçasıdır.


Ody.Konuşma ve Ses Bozukluğu Uzmanı Pelin Kişioğlu Kalan

.


.

#fonolojikbozukluk #fonolojikfarkındalık

#odyolojivekonuşmabozukluğu #ankarakonuşmaterapis

20 Nis 2021

ARTİKÜLASYON Bozukluğu

 


https://www.instagram.com/p/CN3fqZiDBLM/?igshid=1ras42ypho5xn



📌ARTİKÜLASYON, konuşmada yer alan çeşitli organların düzenli ve birbiri ardına belli bir dizgeye uyarak gerçekleştirdiği hareketler aracılığıyla konuşma sesi birimlerinin şekillendirilmesidir. 

📌SESLETİM ya da EKLEMLEME olarak da adlandırılır

📌Ağız boşluğunda yer alan yumuşak damak, küçük dil, dil, dişler, dudaklar, çene seslerin şekillenmesini sağlayarak artikülasyonu oluşturmada görev alır. 

📌Özellikle dilin ağız içindeki konumu, ses yolunun değişik derecelerde kapanması vb. özelliklere göre ünlüler ve ünsüzler çıkartılır. 


📍ARTİKÜLASYON BOZUKLUĞU konuşma seslerinin çıkartılış yerlerinde, biçimlerinde, zamanlamasında, yönünde, hızında, basıncında hataların yapılması ya da dudakların, dilin, yumuşak damağın, yutağın birlikte hareketlerinin hatalı olması sonucunda ortaya çıkan bir konuşma bozukluğudur

⚠️Çocuğun probleminin giderilmesi için doğru bir tanılama gerekir. Tanılama ile birlikte nedenlerin ortaya çıkarılması da önemlidir. 

⚠️Eğer çocukta artikülasyon bozukluğunun nedeni yapısal bir bozukluksa, çoğu tıbbı tedavi ile düzeltilebilir, 

⚠️Neden işitme engeline bağlı ise uygun tedavi ve işitme aracı kullanılır, 

⚠️Zeka düzeyi düşük çocuklarda zeka seviyesine göre terapinin düzenlenmesi ve çocuğun mevcut kapasitesinden en iyi şekilde yararlanılması gerekir, 

⚠️Aile atmosferi ve duygusal uyumsuzluk gibi engeller için psikolojik  çalışmalar yapılmalıdır.

🗣🗣Ody.Konuşma ve Ses Bozuklukları Uzmanı Pelin Kişioğlu Kalan

.


#odyolojivekonuşmabozukluğu #dilvekonuşmabozuklukları #otizmdilkonuşma 

 #afazi #dilkonuşmaterapisi #dilkonuşmabozuklukları #konuşmaterapistiankara #konuşmaterapisiankara #onlinekonuşmaterapisi #artikülasyonterapisi #konusmabozuklugu #dilkonusmaterapisi #ankaradilkonuşma#gecikmişkonuşma #çocuğumkonuşmuyor #disleksieğitimi #akıcıkonuşmabozuklugu #geçkonuşma #dilterapisti #konuşmabozukluklarıuzmanı #konuşmabozuklukları #kekemeliktedavisi #fonolojikbozukluk #ankarakonuşmaterapisi #uzmanodyolog #afaziterapisi #artikülasyonbozukluğu#ankaradilvekonusmaterapisi #kekemelikterapisi

15 Nis 2021

Otizm Dil ve Konuşma Pragmatik Gelişim

https://www.instagram.com/p/CJFR8pHDRWJ/?igshid=cy78zr374jwy 


Otizm Dil ve Konuşma


🟥PRAGMATİK GELİŞİM(Kullanımbilgisel), sosyal açıdan dilin kullanımını belirtir .

🟥Kişiye NE söyleyeceğini, NE ZAMAN ve NASIL  söyleyeceğini bilmektir.

🟥Dilin biçiminden çok, amaçlarını , sosyal etkileşim için farklı kişi ve durumlarda kullanım tarzını ve söylemi belirleyen kurallardan oluşur.


🌟❗️Otizm tanısı almış çocuklar dil açısından en belirgin hataları pragmatik açıdan yaşamaktadırlar.🌟❗️


📍‼️Konuşmalarının sosyal uygunsuzluğu çok dikkat çekicidir.

📍‼️Konuşmanın karşılıklılığı  gibi temel iletişim kurallarını bile tam kavrayamadıkları söylenebilir.

📍‼️Sıra almak, konuşmayı başlatmak, sürdürmek, bitirmek gibi söylem kuralları açısından yetersizdirler.

📍‼️Dili sosyal amaçlı değil de taleplerinin karşılanması ve kendi kendine konuşma biçiminde kullanmayı tercih ederler.

Otizm Dil ve Konuşma

https://www.instagram.com/p/CJFVWG0D4yf/?igshid=194ocpoty2pch 


Otizm Dil ve Konuşma

🟦Fonolojik (Sesbilgisel) Bozukluklar:

Dildeki sesbirimlerin dil kurallarına uygun bir şekilde seçilememesi ve dizilememesi ile ilgili bozukluklardır. 

🟦Otizm tanısı almış çocukların SESBİLGİSEL(FONOLOJİK) gelişimleri normallerle benzerlik gösterir.

🟦Fonolojik bozukluğu olan otizm tanılı çocuklar dildeki sesleri geç öğrenirler ve ses dağarcıkları kısıtlıdır.

🟦Sesler aynı sırada öğrenilmekte, benzer hatalar yapılmaktadır.

🌟🌟🌟Sesbilgisel gelişim, biraz gecikmiş olmakla beraber, otizm tanısı almış çocukların en güçlü dil özellikleri olarak görülmektedir.🌟🌟🌟


.

.


#pelinkişioğlukalan🦋 

Çocuklarda Dil Konuşma ve Akıcılık Bozuklukları
















 🚩 https://www.instagram.com/p/CF7nabGDsUS/?igshid=3d6ete8nwdlc

🚩Gecikmiş konuşma , artikülasyon , fonolojik bozukluk, kekemelik vb konuşma sorunu olan bir çocukta konuşma bozukluğu varlığının belirlenmesi için göz, kulak burun boğaz, beyin, sinir sistemi ve kas- iskelet sistemi problemleri araştırılması gerekir.

🚩🚩🚩Sonrasında ihtiyaç görüldüğü takdirde bir Konuşma Bozuklukları Uzmanına başvurarak gerekli muayene ve testlerin yapılması ile terapi programına başlanması gerekir. 👍🏼👍🏼👍🏼👍🏼👍🏼👍🏼👍🏼👍🏼


#pelinkişioğlukalan🦋 

Gecikmiş Konuşma

https://www.instagram.com/p/CF13BFNjAtN/?igshid=11uvchm9bq75q 


Gecikmiş Konuşma

🚩🚩 Bir çocukta konuşmanın olabilmesi için dil becerisi gelişmiş olmalı, ses üretimi yapılabiliyor olmalı ve konuşma işlevini yerine getirecek organlarda bozukluk olmamalıdır. Bu durumda zekâ, işitme, görme, ağız boşluğu, üst hava yolları, akciğerler ve bunları besleyen sinir sistemi ve kas sisteminin doğal olması gerekir. 

🚩🚩Bu nedenle gecikmiş konuşması , artikülasyon , fonolojik bozukluk, kekemelik vb konuşma sorunu olan bir çocukta konuşma bozukluğu varlığının belirlenmesi için göz, kulak burun boğaz, beyin, sinir sistemi ve kas- iskelet sistemi problemleri araştırılması gerekir.

📍Konuşma için tüm bireyler içinde bulunduğu topluma ait olan dili kullanır. 📍Çocukta dil gelişiminin tamamlanabilmesi için öncelikle dili anlamalı, sonra dili kullanabilmelidir.  Biz bunlara “alıcı dil” ve “ ifade edici dil” diyoruz. 

📍Bir çocukta GECİKMİŞ KONUŞMA dan şüpheleniliyorsa, bir Konuşma Bozukluğu Uzmanı tarafından Alıcı ve İfade Edici Dil Gelişim yaşının, Takvim(kronolojik yaşı) ile uyumlu olup olmadığının değerlendirilmesi,tespit edilmesi ve uygun terapi programının uygulanması gerekir.


PELİN KİŞİOĞLU KALAN

ODY. KONUŞMA ve SES BOZUKLUĞU UZMANI


#pelinkişioğlukalan🦋 


#konuşmaterapisi #konuşmabozukluğu #dilkonuşmaterapisi #dilkonuşmabozuklukları #artikülasyonbozuklugu  #fonolojikbozukluk #ankarakonuşmaterapisi#dilkonuşma #dizartri#apraksi#afazi#gecikmişkonuşma#konuşmaterapistiankara #dilgelişimi #uzmanodyolog #gecikmişdil #afaziterapisi#konuşmabozukluklarıuzmanı #konuşmaterapisiankara #geçkonuşma #odyolojivekonuşmabozukluğu#ankaradilvekonusmaterapisi #ankaradilvekonusma #onlinekonuşmaterapisi 

#artikülasyonterapisi  #dilvekonuşmabozuklukları #kekemelikterapisi 

#dilterapisti #otizmdilkonuşma 

🚩🚩Çocuğun konuşma ve iletişim yönünde gelişimini hızlandırmak için yapılabilecekler...


https://www.instagram.com/p/CGavEt1DNhB/?igshid=mq769jgg0l9a 

🚩🚩Çocuğun konuşma ve iletişim yönünde gelişimini hızlandırmak için yapılabilecekler...


1- Çocuğa sevgi ve huzur dolu bir ortam hazırlamak

2- Çocuk ile ilgilenmek ve sevildiğini hissettirmek

3- Çocuğun bedensel ihtiyaçlarına ( yemek , uyku , koruma vb ) cevap vermek

4- Çocuk ile yaşı ne olursa olsun sık sık konuşmaya çalışmak

5- Yaşına uygun bir şekilde onun ile oyun oynamak

6- Çocuk ile birlikte vakit geçirmek

7- Onun dengeli ve çeşitli beslenmesini sağlamak

8- Onun kendi haline kalmasına izin vermemek

9- Mümkün olduğunca yaşıtları ile birlikte oyun oynamasını sağlamak

10- İnsanlar arasında sık sık bulundurmak

11- Ona hikaye masal anlatmak , ninni söylemek

12- Onun size gönderdiği konuşma ve ses mesajlarına cevap vermek

13- Bir nesneyi eline aldığında onun ile ilgili ona bir şeyler anlatmak ( çocuk 3- 4 aylık bir bebek olsa bile )

14- TV karşısında çok uzun süre kalmasını engellemek 

15- Onun ile konuşurken ses tonunu iyi ayarlamak

16- Onun işaret ile gösterdiği istekleri onunla konuşarak yönlendirmek, anlatmasını sağlamak (yaşına uygun olarak)

17- Onun fikirlerine değer vermek onun ile sık sık dertleşmek ( yaşına uygun olarak )

18- Onun kendine güvenini artırmak 

19- Onun sık sık sosyal ortamlarda bulunmasını sağlamak

20- Kalabalık içinde onun konuşmasını teşvik etmek

21- O konuştuğunda onu cesaretlendirmek , teşvik etmek

22- Onun yaşına uygun bir eğitim almasını sağlamak

23- Günlük belli bir zaman ayırarak onun ile resimler üzerinde bol bol konuşmak

24- Ondan yaşına uygun olarak hikaye , masal anlatmasını istemek

FONOLOJİK FARKINDALIK Etkinlik Örnekleri

https://www.instagram.com/p/CGrC0V8Domg/?igshid=7jrhxv1j5vdn 

🟠FONOLOJİK FARKINDALIK🟠

Etkinlik Örnekleri